”… jeg har prøvet lit av livet siden jeg var paa Lindøen” – fortellinger fra et skolehjem
PDF

Nyckelord

skolehjem
narrativ
biografi
Paul Ricoeur
Aaron Antonovsky

Abstract

Mange mennesker forteller om vonde opplevelser fra tiden som elever ved norske skolehjem. Andre presenterer positive fortellinger. Denne artikkelen presenterer en lesing av åpne kilder fra et arkiv etter en slik skole. Materialet blir drøftet i lys av Paul Ricoeurs teori om fortellingens funksjon og Aaron Antonovskys salutogeneseteori. Til tross for felles erfaringer er forskjellene mellom de ulike institusjonelle og individuelle fortellingene ofte påfallende forskjellige. En nøkkel til forståelsen av disse forskjellene kan finnes i livshistoriene til hver enkelt forteller, og hvordan de har maktet å bruke sine egne erfaringer til å skape en narrativ identitet.
PDF

Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.

Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.